torsdag 4 november 2010

Virkat

Vill visa ett par halsdukar som jag tillverkade förra vintern. Tekniken är enkel, man använder virknål + en sticka grovlek 20! Det finns inget mönster , utan jag och min väninna fick lära oss hur man gör av ett par kvinnor i vår by.





När man lär sig något nytt är man ju ivrig, tillverkar på löpande band, tror det blev ca 5-6 halsdukar på raken. De tar sin tid att göra, men kul var det.





Har nån gång tänkt skriva en beskrivning, men jag är inte så bra på sånt. Kanske finns det någon annan som har lärt sig denna teknik?

Principen är den att man virkar ett antal maskor, tror att antalet skulle vara delbart med åtta. Efter att varv fastmaskor plockar man upp en "länk" åt gången, som man trär över den grova stickan, backandes genom hela varvet. Man vänder aldrig på arbetet utan allt görs från en och samma sida. När man sen kommit till slutet av varvet virkar man ihop länkarna fyra och fyra, då uppstår det fina mönstret. Sen börjar man med att göra nya länkar....låter kanske invecklat, men det är det inte sen man väl lärt sig tekniken.




Uppskattade blev de i alla fall halsdukarna, jag gjorde en del i flammigt garn och en del enfärgade.

Till sist vill jag visa en kul figur jag hittade här, rulla ner lite på sidan så hittar du henne. Där finns massor av fina beskrivningar, låt dig inspireras!



Ha en skön torsdag !
Marianne

9 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

Vilka fina halsdukar, ser så mjuka o sköna ut
men vet inte om jag skulle klara av o göra dem
Ha en bra dag

Lycka är ~ Onnea on sa...

halsdukarna ser fina ut. Den tekniken vore roligt att lära sig.
~marita~

Lyckoslanten sa...

Det var en ny teknik och det började gå runt runt när jag skulle tänka till hur det går till! Hihi! Privatlektion efterlyses! Ska kolla den där damen du länkar till1 Ha det bra och trevligt att du inspirerar! ♥

Nette Cecilia sa...

Jättetrevliga halsdukar,kram Nette

Lisbet sa...

Tack för de snälla orden!

Vilka fina halsdukar du gjort! Jag har aldrig sett såna... Och sticka nr 20? Finns det så grova?

Borde kanske pröva på en sån halsduk ngn gång!

Ha en skön kväll och fredag!

lyckobo sa...

Så mysiga halsdukar i fina färger! Jag sku gärna kunna virka , men noups, tummen mitt i handen vad gäller virkning och stickning! Pensel och penna funkar bättre ;)

Må så gott!

Hantverkarglädje sa...

Jag har sett såna vid Hantverkarboden i Jakobstad men tekniken vet jag inget om.
Det vackra garnet du virkat av gör också en hel del, de är verkligen fina. Jo allt som är roligt brukar det bli många av.

Anonym sa...

Så nydelige, har aldri sett slike før. Så flink du er.
Ønsker deg en fortsatt fin søndag.
Klem

Josefina sa...

You do beautiful work, I like very much.
I Congratulate them.
have agood day
Josefina
tijeras y cuchara wordpress.com