fredag 7 oktober 2011

Fredag och sol






 En händelserik vecka är till ända, ett besök hos mammas och hennes syskons barndomskamrater till Evijärvi avklarades på onsdag. Som barn var mamma och hennes syskon ofta och besökte sin mors hemby, lekte med familjen Ketos barn, sov över, deltog i sysslorna på gården. Mamma tyckte om att sköta om korna, hjälpa till med höbärgning och övriga göromål. Femtio år!!! har gått sedan de alla träffades senast. Jag fick följa med för att eventuellt få lite information om min mormors släkt för min forskning. Så mycket av den sorten blev det dock inte, men nog hade vi det trevligt hos det konstnärspar var vi träffades. Jag blev glatt överraskad över deras fina ombonade hem, där fanns många vackra detaljer som ni får se en glimt av nedan.


Mamma med sina barndomskamrater
Konst i trä

En av de många fina målningarna

Moster och mamma, de gamla fotoalbumen lockade till många skratt.


Vackra höstfärger

Så till något helt annat, en glimt från några av veckans tidningar, många fina tips i härliga höstfärger.


Kajsa är med överallt, helst liggandes på tidningen jag läser för tillfället

Höstfin
 
Grått är väl alltid rätt, bara man tillför de personliga detaljerna.


Varm tröja i fin höstfärg, kanske lite tjockt att ha under kappan? ;)


När vi bytte till vår större lägenhet, hade jag tänkt att färgerna i sovrummet skulle gå i vitt och blått. Märkte ganska fort att det vita inte är något för mig, nu blir det ek i stället. Den rutiga tapeten är en fondvägg, den fick jag "tjata" mig till, disponenten tyckte att alla väggar skulle vara vita. Jag gav mig inte, fick som jag ville, är väldigt nöjd med rutigt.

Gunghästen på bilden lär vara min, mitt namn står skrivet på undersidan. God Jul Marianne står det, kanske är det en julklapp från min första jul någonsin? Ingen kommer dock ihåg vem jag fått den av, den hittades hos min farbror, på hans vind där vi bodde när vi barn var små. Den får nu stå bredvid min säng, önskar att den kunde berätta lite om vad den varit med om.


 
 
Just nu skiner solen, det är ju ganska blåsigt förstås, det har ni väl alla fått känna av nu? Min envisa förkylning har kommit tillbaka, hade nog lite feber igår. Blir en lugn helg med handarbete och kanske nån film, sambon jobbar, hjälper min bror med sin tillbyggnad av huset på kvällarna. Kajsa och jag får busa med varandra, hon tycker ju också om garnnystan. ;)
Jag önskar er alla en fin helg!


Marianne










2 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

så kul att du fått träffa släkten ,konst i trä var vackert,vacker den rutiga väggen ,trevlig helg ,Nette

Lisbet sa...

Vilket kärt besök med många minnen. Jag förstår att den härliga gunghästen hittade hem till dig samtidigt. Pusselbitarna brukar falla på sin plats.

Ha en skön söndag!