söndag 12 augusti 2012

Åldern

är ett relativt begrepp, man känner sig så gammal eller ung som man gör, oavsett födelseår. Jag blev fyrtiosju häromdagen, en ganska skön siffra tycker jag. Kanske har jag halva livet kvar om jag har tur? Är nu "mitt i livet", nygift och har det bra, får bo nära mina kära, jobba lite passligt och pyssla med det jag vill, kan man ha det bättre?
Det blev ett litet kalas, ett kafferep för mina barn, syskon och mina föräldrar. Bjöd på Ålandspannkaka med hallon och blåbär, det var uppskattat. Den pannkakan är ju lite speciell, man börjar det hela med att koka mannagrynsgröt, därefter blandar man i ägg, socker, mjöl och kardemumma, överst smörklickar och lite kanel. Konsistensen blir en helt annan än den traditionella, går bra att äta med sked. Vill du pröva så länkar jag receptet här, jag följde det nedersta receptet.
Kajsa har dukat färdigt, blev trött att vänta på gästerna
Ålandspannkaka med tillbehör
Dottern med lyktan jag fick i present av mina syskon
Lyktan kommer väl till pass nu när hösten är på gång
Drömfångare gjord av dottern

Helgen har gått till att städa och måla, hjälpte lillebror och hans fru med att måla ribbor till husets fasad. Kul med lite annat att göra och trots hotfulla moln kom det inget regn.

I dag har vi varit till Pavis och ätit en god lunch, gått en loppisrunda, dock fyndade jag inget denna gång. Fanns några Rörstrands kaffekoppar jag skulle ha kunnat tänka mig, men vad gör man med endast två koppar?

Nu är vi mätta och belåtna, snart dags för att fira systerdottern som blir tjugoett i dag. Vilken tur att hösten snart är här, då brukar jag motionera flitigt, lär behövas efter sommarens alla fester.


Ha en skön söndag och en fin vecka!



Marianne

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Grattis till 4 o 7 en bra ålder när nollan kommer kommer allt annat också ,så njut av allt o ta vara på tiden ,Kram Nette

Lyckoslanten sa...

Grattis du unga dam! Även om jag gillar min egen ålder måste jag medge att din är väldigt bra, kanske den bästa när livet har tillrättalagts! ♡

Snäckskalsdalen. sa...

Gratulerar till födelsedagen! Det låter så härligt att höra att du känner dig nöjd och belåten och jag förstår att du är det för det låter så harmoniskt.
Ålandspannkaka lät ju mmsigt, det receptet spar jag, tack för det!
Agneta kram

Hantverkarglädje sa...

Grattis, grattis. och inte behöver jag skrämma dig att det är hemst att fylla femtio, nej det är även helt ok men att fylla sextio är bra mycket otrevligare man blir ju liksom så nära ålderdomen. Njut du för det gör även jag ändå, man är så gammal som man känner sig. Ha det gott.

lyckobo sa...

Stort Grattis på födelsedagen så här i efterskott!!! Åldern är bara siffror försöker jag tänka ;)..
Ålandspannkaka har jag smakat en gång, då med plommonsylt, gotteligott!!! Vilken härlig lykta du fick,en sådan skulle gärna få flytta hem till oss också!
Stjärnan kommer från nallebutiken Mathilda i Larsmo, hon hade endast 2 kvar efter att jag köpt min, och öppet bara denna vecka ,så skynda&fynda!
Japp, vädret är perfekt just nu, njut du med av sommarens sista strålar!

Käranån sa...

Grattis till en ung tjej ;) så sant som du skriver, man är så ung/gammal som man själv gör sig. Gott med pannkaka och förstår att Kajsa blev trött! Fin lykta du har fått!