tisdag 25 september 2012

Härliga höst-strandfynd

Idag kan man verkligen inte klaga på vädret-soligt och varmt! Passade på och gjorde en längre promenad på förmiddagen, kände att jag behövde få gå längs stranden, se på alla båtarna och njuta av havsluften en stund. Stranden i Gamla Hamn var öde, kvar fanns endast spåren av de som gått där.
En av mina favoritbåtar är denna gamla fiskarbåt som ägs av en sjöman som sällan är hemma. Har fantiserat om att få hyra den några veckor och fara ut till havs....lär nog bli en dröm. Vacker är den i alla fall med sin runda form och fina detaljer.
Här en annan favorit, den byggde min pappa för ett antal år sen, men sålde den när han inte orkade med underhållet längre. Som tur är finns båten kvar i vår stad, ägs numera av en bekant till pappa.

Stranden hade spår av stormen som var, vattnet hade nått högt över det normala. Vid denna strand kommer jag ihåg att vi var som barn ibland. Då brukade min morfar sitta på berget och måla, konstnär som han var. Landskap blev det ofta, men under kriget målade han porträtt av soldater på löpande band. En del finns bevarat som tur är, alla vi barnbarn har någon tavla som minne av honom.
På hemvägen gick jag förbi många fina trädgårdar, oj vad fint det är just nu! Kan ju inte stå vid alla hus och fotografera, nej, men ett äpple blev det i alla fall.
Nog är hösten här och småningom kommer vintern, om den kommer. Efter en regnig sommar kan man ju undra om det finns någon snö i lager, nederbördsmängden lär ju vara någotsånär konstant under ett år. Jag tycker nog om snö och vinter, så för mig får det gärna bli mycket snö, men så behöver ja ju inte skotta heller....Den som lever får se.
Klicka på bilden för att läsa dikten ;)
Ännu får vi njuta av solen, det är skönt. Nu väntar jobb i några dagar, och när man som jag jobbar på dagis kan det gärna vara sol då också. Att slippa regnkläder och gummistövlar är nog skönt för de små, och även för oss stora.

Soliga dagar!

Marianne

3 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Gott med härliga promenader och det är ju så fint där du går!
Vi har inget promenadväder idag, inte, det stormar och spöregnar, men mysigt är det att vara inne och pyssla.
Jag tycker också om vintern, hösten också, dom två årstiderna är dom bästa, fast jag tycker nog om att vi har just årstider!
Agneta kram

Nette Cecilia sa...

Så fin promenad ,härliga gamla båtar där ,kram Nette

Käranån sa...

Härlig promenad du har tagit och så vackra bilder du visar!!