torsdag 20 juni 2013

Midsommartider

Nu är julen slut även här, fast det blev lite långdraget ;)
Under våren och försommaren har vi haft fullt upp med att renovera vårt nyinköpta hus.
Det har rivits och satts in nya golv, nytt kök och badrum, väggar har skivats och tapetserats. Med hjälp av pappa, sonen och släktingar har arbetet löpt bra. Än återstår lite småfix, målning och listning. Försöker att greppa penseln en liten stund varje dag nu när jag har semester.

Kajsa kavat


Kajsa har kommit till himmelriket! Från att ha varit innekatt i två år, rädd för främmande människor och djur har hon nu blivit kvarterets drottning. All blyghet är borta, främmande katter jagas bort från hennes revir, det betyder att hon fått en del rivmärken och skavanker. Livet lär, och inte kan ju matte vakta henne hela tiden. 



Vi har ju fått njuta av en explosionsartad försommar, allt kom i blom nästan samtidigt. På vår gård finns en del buskar och blommor, de flesta borde dock förnyas. Har börjat så smått att beskära och flytta, det måste dock få ta sin tid och mogna fram. Husfasaden borde få ny färg, något som vållar mig bekymmer. Att välja färg och sen nyans är inte det enklaste. Till nästa inlägg skall jag fotografera huset, önskar då få tips och råd med färgval.


Två små Ålänningar


Midsommarafton firas hemma hos oss tillsammans med mina barn. På midsommardagen är vi bjudna till konfirmationsfest i Pörtom, något jag ser fram emot. När sen maken får semester, i augusti, reser vi till bonusbarnbarnen på Åland. När deras mamma och pappa jobbar får vi ta hand om de två, skall bli riktigt spännande.

Jag önskar dig en trevlig midsommar, hoppas regnet finns någon annanstans än där du bor.

Marianne

3 kommentarer:

Lisbet sa...

Hej! Så roligt att du är tillbaka här. Jag har tittat in nu och då och blivit smått bekymrad... Tack och lov är allt ok!
Nu ser jag att du haft mycket på gång. Fina foton och trevlig läsning, som vanligt!

Kul att du hälsade på. Svaret på min fråga kommer snart. Det är inte hemligt egentligen, ngn slags kod nog. Inte egentligen något med midsommar... :)

Ha en fin dag!
kram

Käranån sa...

Jamen där är du ju, så roligt, jag trodde att du slutat med din blogg helt och hållet! Förstår att du har haft fullt upp om ni renoverar ett hus. Här har det regnat hela dagen men i morgon blir det fint!
Ha en skön Midsommar!

Nette Cecilia sa...

Vad kul att du dök upp i blogglistan,trevligt att du har fått ett hus att pyssla om ,trevlig midsommar ,Nette