onsdag 7 november 2012

Yes

Så blev han då omvald, USA:s president Obama. Den stora cirkusen är över, nu önskar jag honom all lycka i fyra år framöver!

 Här i vårt lilla land känns allt tryggt och vant, ja vanligt. Vädret är vad det är, just nu kommer lite snö, mera av den varan om jag får be. För ett par veckor sen kom den första snön, en ljusglimt i den grå hösten. Nu har vi ju redan november, inte många veckor till lillajul, kanske vintern kommit för att stanna?
Maken på söndagspromenad
Tidigare i veckan hände det stora saker vid mitt barndomshem, den lilla gårdsbastun har rivits. Byggnaden har tjänat som gästhus i några år, nu behövdes mer utrymme när ett garage skall byggas. Lite sorgligt kan jag tycka, men sen min syster med familj tog över föräldragården behövdes ett garage för deras bilar, bastun är blott historia. Skulle gärna ha velat ha byggnaden vid sommarstugan, men nedplockning, transport och båtväg gjorde att vi övergav tanken. Nu får vi hoppas att garagebyggnaden kommer upp fort innan kylan och vintern kommer.
Min barndoms bastu
På småbarnsavdelningen där jag jobbar står dockor och docklekar i fokus. Tyckte att jag kunde bidra med en omgång kläder till en av dockorna. Stickade ett varv nu som då på mina lediga dagar, till slut var dräkten färdig. Barnen och personalen blev glada, nu behöver dockan inte frysa. ;)
Vintermode
Här ser ni alla barnen och personalen på min avdelning. Dockorna har skapats av föräldrarna, varje barn har en egen. I samlingen delas dockorna ut, sen får barnen placera dem i "dagishuset". Lite svårt är det att välja plats vissa gånger, men till slut brukar nog alla hitta en egen ficka. Barnen är så stolta över sin egen docka, deras egen mamma har ju sytt den, knepat och knåpat med alla fina detaljer.
Själv har jag knåpat med en sänggavel den senaste tiden. Vi köpte nya sängar för nån vecka sen, men att hitta en passande gavel var inte det lättaste. På inrådan av försäljaren köpte vi en skiva i mdf, klädde med vadd och till sist ett beige tyg. Knapparna fick göra den sista touchen, blev nöjd med resultatet. Nu återstår ju ett annat problem, sängtäcket är i nästan samma färg, för tråkigt helt enkelt. Funderar på att skaffa ett nytt färggrant eller att sy en massa kuddar i glada färger för att pigga upp det hela. Måste fundera lite hur jag vill ha det, ja inte är det lätt med alla dessa stora problem! ;)
Nu tittar solen fram på min lediga dag, tror att jag klär mig varmt och beger mig ut för att fotografera. Önskar dig en skön onsdag.


Marianne

6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jag blir lyrisk när jag ser första bilden med blå himmel och snö, jag älskar det! Hoppas det får fortsätta att vara så fint hos er.

Här är det grågrått och så regnar det rätt som det är....men det är ju så det är här så jag får väl flytta om jag vill ha det annorlunda.

Vilken fin sänggavel du fixat till! Jag blev varse det där med sängköp för några år sedan när vi flyttade hit, jag trodde man köpte allt på en gång och att det satt i hop liksom, inte att det är flera delar. Men er gavel blev jättefin!

Agneta kram

Käranån sa...

Jag vill gärna hoppa över november, snöslask och blåst, önskar att snön kunde stanna kvar.
Ljuvliga små dockor ni har gjort!!
Sänggaveln blir ju hur snygg som helst, skulle behöva en ny själv...

Nette Cecilia sa...

Har ni snö fortfarande ? fin sänggavel du gjort ,kram nette

Monica sa...

Va du är duktig Marianne, såå söta dockkläder och en riktigt snygg sänggavel. Mvh Monica T

Lisbet sa...

Harmt att måsta riva, men verkligheten säger ibland något annat.

Härliga dockkläder du tillverkat :) Till glädje för både små och stora.

Jo, snön är kvar. Den kunde hålla sig borta från landsvägarna. Idealet vore åtminstone plus fem på vägarna, bara vägar och sen kunde det få vara hur mycket snö och kallt på resten... hahaha

Ha ett bra veckoslut!
kram

Lyckoslanten sa...

Jag tycks ha varit aningen borta och har inte haft tid att promenera norrut! ;o) Ja den bastun var verkligen söt och jag förstår att du gärna skulle ha haft den kvar på annan plats!
Nu blev jag verkligen glad eftersom ni i dagiset tycks anamma den pedagogik som (i begynnelsen, typ i tiderna när jag lärde känna dig) förde mig in i de pedagogiska dockornas värld! ♥