måndag 12 augusti 2013

Gotter i augusti

Nu är tid att njuta av det naturen ger, bär i alla de slag. Låter kanske som jag skulle ägna mig åt bärplockning på riktigt...sanningen är att jag endast plockat hallon, de som finns på vår gård. Vet inte vart min plockningsiver tagit vägen, jag som brukade plocka massor med blåbär förut.
Men vad är väl godare än hallon och vaniljglass? Ni ser väl att jag har koppen full av hallon, glasskivorna är ganska tunna ;).
Förra söndagen var vi på cykeltur, jag och maken samt syster och hennes man. Hade tänkt oss en visit till Pavis, den lokala segelpaviljongen, det var tyvärr privatbeställt den kvällen. Nåja, vi fick njuta av fina båtar i alla fall.
Denna skönhet brukar min svåger tävlingssegla med, en sån kunde man ju ha om lusten att segla blev för stor.
Eller varför inte denna 52 fotare!! Den ser ju inte så stor ut på bild, kan lova att den var enorm! Undrar vem som har haft turen att kunna köpa sig en båt i miljonklassen???
Denna helg hade vi Bosse på besök, han som är vår skilsmässohund. Lika glad och sprallig är han som alltid.
Efter en del bus hänger han med huvudet över soffkanten, sträcker ut sin långa rygg.

Efter en kortare biltur till Larsmo var vi i går roendes till Köpmanholmen. Dit kommer man endast med båt och vid den motsatta stranden finns båtar att låna för den som kommer med bil.
Sonen rodde över, vi andra satt som ljus hela vägen, en livsfarlig båt som skulle kunna kantra på ett ögonblick om man inte aktade sig. Efter en saftstund vände vi hemåt, och vad hände väl inte när mamma som förste man steg i båten...jo i ett nafs låg jag där och kippade efter andan, båten låg på sida och tog in vatten. Sonen agerade blixtsnabbt och rätade upp båteländet, mamma satte sig och öste ur allt vatten som om ingenting hänt. Våta byxor å lite blåmärken, men huvudsaken att vi kom oss lyckligt över till den "rätta" sidan.

En trevlig helg har vi haft, med tårta och familjen samlad. Jag hade födelsedag i fredags, något som inte går omärkt förbi inom familjen. Fastän vi bor nära varann, inom en radie av två kilometer, blir det inte att vi träffas och diskuterar så ofta, därför är födelsedagar ett ypperligt tillfälle att ses och umgås.

Nu kallar jobbet i en vecka till, sen blir det ledigt i ett par veckor.
Ha en skön vecka!

Marianne

1 kommentar:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka härliga dagar ni har!
Och det där med bärplockandet pratade jag om igår, jag som hittills i mitt liv bor i skogen vid den här tiden. Inte i år. Vad kan det bero på. Kanske att blåbären dog i den stränga senvintern vi hade, jag vet inte.
Vilka fina båtar!
Agneta kram