måndag 19 augusti 2013

Sommarstuga och hundpromenad

Efter en paus på över en månad var vi äntligen på sommarstugan i helgen.Vädret var på vår sida även om det regnade när vi styrde vår båt från hamnen på lördagen. Mot kvällen kom solen, vindarna mojnade, vi bara njöt!


Morgonkaffet

Vad smakar väl bättre än morgonkaffe vid bryggan?

Strandfynd
Vattenståndet var högt över det normala för ovanlighetens skull. Tidigare i sommar har man fått se upp, man har sett stenar man aldrig förr upptäckt. Nu var vattnet 25cm över det normala, det vara bara att fräsa på var man ville, nåja nästan i alla fall.
Sett från bryggan
En helt ny värld uppenbarade sig under vattenytan, lite som ett akvarium faktiskt.
Bryggan
I ullsockor satt jag där och njöt, drog in den härliga havsluften. Söndagssolen värmde gott. Nu hade det varit skönt att stanna kvar, om blott maken hade haft semester, den tar han ut i september när vi åker till Åland för att hälsa på släkten.

Jag är ledig i över två veckor nu, får pyssla med mitt. :) Om några timmar är jag bjuden på skogspromenad med en ny bekantskap och hennes hund. Hunden, en Irländsk Setter, går igenom en stor förändring i sitt liv, hans matte börjar jobba efter att ha varit hemma med barnen i några år. Bekymret har varit hur de skall hinna ge honom den tid och motion han behöver när de dessutom jobbar. Hörde om detta och erbjöd mig att bli hundkompis. Har ju haft hund i många år i mitt förra äktenskap, varit lite småsugen att skaffa en nu också, men kommit till att det binder för mycket. Av erfarenhet vet jag vilket engagemang det kräver för att få en balanserad hund, något jag och maken insett att vi kanske inte orkar med. Nu löste sig allt!  Jag får engagera mig så mycket jag vill och orkar, resten får ägarna ta hand om, bra va?!!

Augusti går mot sitt slut, hösten väntar runt hörnet, det gillar jag!

Marianne

4 kommentarer:

Idah sa...

lyckans hund som inte behöver vara ensam :)

Hantverkarglädje sa...

En sådan granne skulle alla hundar ha.
Ja man kan skratta gott åt barns fantasi o lekar men ack om man skulle skratta vid fel tillfälle. Hur skoj det än låter får man ha god min och prata som med en vuxen.
Ha en bra dag.

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket fint ställe ni har, rena rama lyxen att åka båt dit och att det sen är så härligt, det verkar som rena drömmen. Jag kan sakna att ha sommarställe, det är en så totalt avkopplande känsla att åka iväg. Nu bor jag ju där vi hade lantställe.....det är kanon, men inte riktigt samma ändå.

Du, det där med hunden, det var väl den allra bästa av lösningar, så perfekt! För det är ju väldigt mycket tid man behöver till en vovve!

Nej, jag känner mig inte gammal, apropå mitt inlägg tidigare, men tiden går så fort!

Agneta kram

STENLYCKA sa...

Tack för din rara kommentar på min blogg.Ha det gott och välkommen igen. Skall titta mera på din blogg när jag får tid.
Kram Raina