fredag 28 maj 2010

Saft och Tildor

Kom på att jag har röda vinbär i frysen, en hel plastkasse faktiskt. Mina snälla föräldrar har fler stora buskar, de plockade och gav mig i höstas. Jag trodde att det var en kasse med bär, men det visade sig att kassen innehöll en massa små fryspåsar med rensade bär, bara att slå i saft-majan. Jag sänder en tanke av tacksamhet till mamma och pappa. ♥

Började ju så smått tillverka Tildor för ett par månader sen, men jag är så självkritisk att jag inte riktigt har velat visa dem....men nu tog jag mod till mig.
Det är kul med alla detaljer, men nu ser jag att det är viktigt med val av hudtyg, den med vit Jane Austinklänning är alldeles för ljushyad, ser inte så levande ut. Hudtyget är svårt att få tag på, men nu såg jag att det fanns i Vasa!
Här ser man hur blek hon blev, min Jane Austen. Kinderna fick fel färg och jag borde ha valt en annan färg på klänningen. Kanske gör jag ändringar i framtiden, bla. skall blomman fästas, inte skall den vara fastvirad runt armen.







Har nu tänkt tillverka några Tildor till, en som studentgåva och en till en konfirmand. Nu är ju frågan hur man gör en studentmössa? Borde man köpa en färdig, en sån som man köpa som tårtdekoration, eller skall man tillverka en egen...jag tror nog att jag försöker mig på det senare alternativet, men vet inte riktigt hur jag skall göra, så om det finns nån som har tips så blir jag glad.♥

6 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Inte är jag särskilt inkommen på det där med studentmössa men jag kan tänka mig att det enklaste skulle vara att virka en. Lycka till.

Lyckoslanten sa...

Mmm... studentmössa. Det är klart att man kan sy en sån, men det är aningen pillrigt. Kanske du hittar någon bra "kakmössa". Fina tildor annars! Vet du, jag tror att Jane Austin typerna ska vara rätt bleka. Jag har köpt hudfärgat tyg på Panduro i Stockholm i repriser, men nu hade jag reserverat i Vasa också. Ha en skön helg! ♥

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tycker du har sytt fina Tildor, din Jane är jättecharmig. Det var tufft och ha blomman runt armen. Jag håller på och budar på en Tilda på Tradera, hon har en studentmössa. Det är en färdigköpt sån liten som man fäster i buketter och sånt. Ser jättebra ut, leta eftyer en sån, i tex blombutiker.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Creative Momone sa...

Tack för era kommentarer!
Jag har virkat en studentmössa, skall sy klänningen och sy håret nu så får jag se hur helheten blir, annars får jag söka om jag hittar en mössa på stan. Men man kan ju inte bara sy en sak i taget, passar på att sy nya köksgardiner nu när jag är i farten.
Marianne♥

Käranån sa...

Du syr ju jättefina "Tildor"!! Studentmössan kan vara lite knepig att få till, jag tror jag skulle köpa en ...Hudtyg i "rätt" färg kan vara svårt att få tag på, det beror mycket på hur man själv tycker att färgen ska vara, jag köper vanligt lakanstyg OM jag hittar den färg som just jag tycker om.

Bea sa...

Hej!
Trevligt att du lämnade en komm. hos mig, så att jag finner din söta blogg.
Ännu en dam som med flinka fingrar syr och bjuder på en hel rad med söta Tildaänglar. Jag blir alltmer inspirerad att pröva på dessa små Tilda dockor, men tiden har inte medgett till det ännu :)
Otroligt vad det finns mycket skojig man kan pyssla med!
Ha en fin dag! /Bea