tisdag 27 september 2011

Tisdagsvandring

I det fina höstvädret passade jag på att ta en promenad till kyrkan. Pedersöre kyrka finns en bit utanför stan, det är min hemkyrka: där blev jag konfirmerad, där blev jag vigd en gång i tiden. Kyrkan är vacker, stor och ståtlig, nog skulle det vara intressant att veta hur dom bar sig åt då får många hundra år sen när den byggdes. Hur restes de stora pelarna tex? 

På fredag ämnar jag göra ett besök dit igen, då är det nämligen konsert i kyrkan.  Jeppis jazz festival går av stapeln: Janne Schaffer på gitarr och Markus Wargh på orgel. Ser verkligen fram emot att se dem live, vet att det blir en fin upplevelse.



Pedesröre kyrka



Efter kyrkovandringen styrde jag kosan mot Aspegrens trädgård, en vackert anlagd trädgård i historisk miljö. Oj så där fanns fina blommor ännu denna tid på hösten, och har man ingen egen trädgård får man ju lov att fotografera andras. ;) Sommartid finns där ett cafe` och en massa happenings, och typiskt är ju att fast man bor i stan så missade man allt som hänt, men en egen vandring blev det nu i alla fall.


Aspegrens trädgård

Jag har ett antal lediga dagar innan jobbet kallar, som det ser ut nu blir det ledigt i hela två veckor. I kväll fortsätter släktforskningskursen, är ivrig att hitta en enda ledtråd så att jag får börja lägga "pusslet". Vi fick dock visst inte vara för ivriga sa kursledaren, allt skall göras metodiskt och noga.

På torsdag är det körkväll, var in till Noolan och beställde min klänning, om en dryg vecka borde den vara klar. Återkommer med bilder senare.

Hoppas du kan njuta av det vackra, om än lite blåsiga höstvädret, sug i dig de sista  solstrålarna, njut av färgprakten och den friska luften.


Marianne


2 kommentarer:

lyckobo sa...

Nog är den fin, Pedersöre kyrka! Har varit på något bröllop där för flera år sedan. Jaa tänk att man inte besöker sevärdheterna runt hörnet, kan du tro att jag aldrig ens besökt Aspegrens? Nästa sommar måste det bli av! Det blir nog Jeppis jazz för oss också, men på lördagen på Jugend, min bror spelar där då!

Nette Cecilia sa...

svårt att komma in på din kommentar i dag fin vandring i bekanta nejder ,ser att du känner dig hemma stadd ,kram Nette