måndag 9 juli 2012

Besök på sommarstugan

Äntligen kom värmen, och det med besked. Somliga stunder sken solen för fullt, sen hopade sig molnen hotfullt, åskan lurade. Vi blev skonade denna gång, endast lite regn var det som kom. 

Vi väntade besök till lördagen, dotterns födelsedag skulle firas. Bryggan vid sommarstugan pyntades med lite blommor som plockades vid stranden, en gammal stubbe fick agera bord. Fyren har fått sällskap av två stolar, jag sydde passande dynor av tyget som blev över när jag sydde gardiner.


På fredagskvällen kunde vi inte hålla oss, vädret var ju så fint. Tiotiden på kvällen kastade vi loss och körde ut mot havet, vattnet låg som en spegel, solen gick ner i horisonten. I tre timmar puttade vi på, njöt av värmen och lugnet, oj vad havsluften är skön att andas.
Ett skepp kommer lastat...nu anländer våra gäster. Båten var fylld av glada människor, tänk så många hon rymmer vår lilla pärla, hela nio stycken!
Det blev grillat och kallt, sallad och bärpaj, oj så gott det smakade. Här ser ni min syster och hennes man, jag står med ryggen till.

Vi fick en present, trots att det var dottern som skulle firas. Hon fick naturligtvis många presenter, så som det ska va, men denna fina salladsskål fick vi av min syster, passar perfekt på vår stuga. Hade sett den förut i en affär, berättat om den och nu hade hon köpt den till oss.!! Tycker så om besticken med fågelhuvuden, praktiska men skåror så att man kan hänga dem på skålkanten.
Det blev en lång dag i hettan, bjöd besökarna på en båttur i skärgården. Vi besökte Nabbens gästhamn där vi åt glass och svalkade oss en stund innan vi vände hemåt.

När gästerna tackat för sig eldade vi bastu, spelade kort och njöt av kvällen på tumis. Regnet kom, föll sakta, vi mös inne i stugvärmen.

Denna vecka har det lovats sämre väder, kanske blir det att handarbeta lite då? Häromkvällen fick jag lust att brodera lite, hittade ett fint motiv hos denna bloggerska, gjorde min egen version på en tygbit. Kanske blir det en tavla småningom, vem vet.
Nej nu måste jag fixa håret, skall på några ärenden om en stund. Hoppas du får en fin inspirerande vecka!


Marianne

2 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Javisst var det en härligt varm helg så bra att det blev så till firandet ,kram nette

Käranån sa...

Vilken härlig dag ni hade!! Salladskål med fågelbestick är jättefina!