måndag 16 juli 2012

Vad göra i sommarvärmen?

Känner mig lite rastlös här hemma. Maken jobbar, jag börjar jobba först i augusti. På sommarstugan finns ju alltid något att göra, hemma i lägenheten är det lite annorlunda.
Var till biblioteket förra veckan, lånade en del böcker, mest om handarbeten faktiskt. Man får ju många fina idéer och tips, som i denna bok var symaskinen fått arbeta. Kanske jag nån gång söker fram stuvbitar och tillverkar en tavla eller något dylikt.

Det jag fastnade för nu var broderade skepp, något som skulle passa på väggen i sommarstugan. Sökte fram garn och tyg, bra att ha ett och annat i lager.
Det första skeppet är nästan färdigt. Man skulle sy halva korsstygn, något som gör arbetet lättare och ger ett helt annat utseende. Skepp nummer två skall broderas ovanför, sen gäller det att hitta en passande ram.
Av restbitar från gardinerna till sommarstugan har jag gjort ett grytunderlägg, än ska kanterna fållas. Roligt att testa de olika sömmarna som finns på min symaskin, tänk så enkelt det går att få små effekter.
Bakade gifflar med fyllning, återstår att ringla lite glasyr ovanpå. Fort ska de i frysen innan de blir uppätna. ;)
Så lite bröd, startade med havregrynsgröten som blev över från morgonen, lite semlemjöl och vetemjöl till så blev degen bra.
Nu återstår disken, kladdiga byttor och kastruller, jättekul :))

Vad gör du i värmen?

Ha det gott

Marianne

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Har nu suttit en stund i solen o tittat på dom vackra molnen o fantiserat vad man ser ,du hör det är semester .Nu tyckte jag det blev för varmt så jag gick in för att svalka mig.Fina saker du gjort ,kram Nette

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken energi och kreativitet! Jag bara tänker på allt jag vill göra och det är massor och så blir det kaos i mitt huvud och jag vet inte var jag ska börja så då kanske jag bakar i stället och det var inte alls med i planerna.....vimsig är väl det minsta man kan säga!
Det du gjort är jättefint och det ser gott ut!
Agneta kram

Min Naturliga Sida sa...

Hej ! Vad roligt att du hittade min blogg, så att jag kunde hitta din ! Härliga ideér och bilder du har. Vi har precis likadana trästolar på vår brygga som du hade i ett tidigare inlägg och de är bruna och fula och i stort behov av renovering ! Knycker nog ideén med att sy dynor till våra också ! Ha de gott i sommarvädret !
Sköna sommarhälsningar,
Carina

Lisbet sa...

Jo, det är jättekul med disken... :)

Så flink i fingrarna du är! Hinner med mycket. Broderiet är jättefint!

Ha en bra dag!

Käranån sa...

Vackra broderier du har sytt, fina grytunderlägg! Disken är ju mindre kul...Ha en skön helg, själv sitter jag på villan och mår bra!

Lisbet sa...

Kom hem från villan för en stund sedan. Skönt att vara på landbacken en stund. Försöker tanka inför vintern, allt vad jag hinner, så därför blir det att fara tillbaka på söndag, har jag tänkt!

Ha en skön helg!