lördag 20 juli 2013

Sommarens skörd

Lördagen ser ut att bli skaplig vad vädret beträffar, solen skiner och termometern kryper sakta uppåt. I trädgården mognar bären och blommorna orkar blomma än. Vi hade turen att få en hel häck med trädgårdshallon, tjugo meter lång är den! Nu mognar de härliga bären sakta ikapp med vinbär och krusbär. :)
Trädgårdens tack
Baksidan av vår tomt gränsar till ett naturområde med en del träd. Fem fågelholkar är utplaceade strategiskt av de förra ägarna, säkert med tanke på olika fågelarter. På vår björk finns en av de tjusigaste fågelholkar jag nånsin sett, dess invånare har nu flyttat ut.  Försommaren ägnades åt att iakkta fåglarnas sysslor. Dessvärre har vi ju två katter som också var på sin vakt, en och annan fågel landade på vår trappa, döda naturligtvis. Sånt är djurlivet...

Hemmet för svartvit flugsnappare


Inomhus framskrider renoveringen i snigelfart, lusten att måla och pyssla lyser med sin frånvaro. Dels var det ju rätt kritiskt med min svärmor för ett tag sen, hon mår nu mycket bättre och har återhämtat sig förvånansvärt fort. Häromkvällen fick jag föra maken till akuten skakande i feberfrossa. Jag körde som en biltjuv genom stan, ambulans fick jag inte tillkalla! Han återhämtar sig nu hemma med antibiotika och vila, inflammerad tarmficka trodde läkaren att det rörde sig om. Nåja, renoveringen tar nog ny fart i sinom tid, nu får jag pyssla om maken.
Korgar från Indiska
Två veckor återstår av min långa ledighet, sen blir det att jobba en vecka innan maken tar semester och vi gör vår planerade resa till åland.

Idag väntar frissabesök, det som jag missade i går...min frissa ringde och undrade var jag var...jag hade glömt bort det hela. Nu är hon sååå snäll och klämde in mig som extra innan hon far på semester, det kallar jag service.

Ha en skön helg!

Marianne

3 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

En olycka kommer sällan ensam när det gäller sjukdomar ,hoppas det ordnar sig för maken .Renovering håller vi ju på med för 10 sommaren så vi är vana vid det här laget .Lyckliga du med hallonhäck ,trevlig helg ,Nette

Lisbet sa...

Det brukar samlas då det börjar. Hoppas det reder upp sig med maken. Och allt det där med måstande med renovering och sånt hinns ju med sedan någon gång. Jag bestämde mig i morse att nu får allt som jag tänkt göra ta en paus. Hösten är lång, det är nu som vi ska njuta. Hade bokat ett loppisbord, men avbeställer. Det hinns med senare.
Ha en skön lördag!
kram

Snäckskalsdalen. sa...

Oj, hoppas alla båda blir friska snart. Inflammerad tarmficka kan vara oerhört jobbigt har jag hört.

Så mycket hallon, det är lyx. Och vi kunde ta lite av ert regn så kunde ni få liiiite av vår värme!

Agneta kram