fredag 12 juli 2013

Att umgås

Sommaren ger oss tid att umgås: med vänner, med syskon och med släkten. Häromkvällen hade vi träff, vi tre syskon samt två av våra barndomskamrater. Vi bodde i tiderna i ett stort hus ämnat för två familjer: vi i ena ändan, den andra familjen i den andra. I den andra familjen fanns åtta barn varav de två yngsta i vår ålder. Sen barndomen har vi träffats sporadiskt på någon begravning, nu slog vi till och umgicks en hel kväll! Som vi mindes, en del mindre, en del mer! Gamla foton plockades fram, små fyrkantiga gulnade med vit kant runt. Nu fick man bevis på hur viktigt det är att dokumentera, minnet är ju så begränsat.

Tack för en trevlig minnesvärd kväll! ♥

Syrran, brorsan och jag
Att komma hem från sina ärenden och hitta sina två mostrar sittandes på trappan med en blombukett i handen, det är glädje! De ville överraska mig, inte änmäla sig i förväg. Oj så glad man blir! Älskar spontana besök som inte kräver några förberedelser, ta det du har i frysen och koka en kopp kaffe. Varför är vi så dåliga på spontana besök nuförtiden?

Pion och fresia
 Förra veckan gjorde vi ett högst oplanerat besök till min mans hemtrakter Åland. Hans mor hade blivit akut sjuk och var under intensivvård, det var bara att packa och fara. Nersövd låg hon där, livet hängde på maskinerna. Nog är det fantastiskt vad sjukvården kan! Nu är läget stabilare, hon har kopplats bort från respiratorn och igår fick hon sitta i några timmar. Hon orkade prata några ord med sin son i telefon, mindes att vi varit och hälsat på. Trorts sövningen kunde hon nicka och ruska på huvudet när vi var där, det är otroligt! Nu ser vi fram emot att få träffa henne under vårt plaenrade beök i augusti, livet är dock skört.

Jussis keramik i en gränd i Mariehamn
Nu står helgen för dörren, vi styr nog kosan mot sommarstugan i kväll. Vädret ser ut att bli fint, det gäller att ta vara på varje stund. Kanske gör vi ett spontant besök till våra vänners sommarstuga, vem vet?

Ha det gott!

Marianne

4 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Livet kan ändras fort det har ju jag varit med om hela vårvintern ,hoppas läget blir stabilt för din mans mor ,Trevligt med spontana besök dom är sällsynta numera .Trevlig helg ,jag börjar min semester i morgon ,Nette

Lyckoslanten sa...

Vilka härliga inlägg du har gjort! Bra med dokumentation, absolut!
Men så trevligt med hus! Nu har du säkert en hel del att fundera över och inreda och mitt i allt sommar med allt vad det bär med sig.
Javisst är det toppen med spontana besök. Det gillar jag också.
Ha det gott! ♥

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket underbart inlägg, som ett litet fint reportage och jag håller med dig, varför skall det vara så krångligt att träffas nu för tiden, det är ju så mysigt att ta det som det är! Det allra bästa, och dom besöken brukar bli dom roligaste och trevligaste och som värdinna eller vad jag skall kalla det, kan man vara med själv!
Stackars lilla svärmor, hoppas hon mår bra och inte har ont.
Agneta kram

Lisbet sa...

Hoppas din svärmor mår bättre nu.
Jo, det är så viktigt med dokumentation. Nu fotar vi massor och åtminstone jag "hinner" inte riktigt med det där att dokumentera eller ens framkalla... Men jag har en extern hårddisk där jag ordnar upp nu och då. Är väldigt rädd om den, för i den finns "allt" från de senaste åren. En dag ska jag ta itu och göra fotoböcker har jag tänkt...
Ha en fin söndag!