lördag 3 juli 2010

I böckernas värld

Stefan Einhorn skriver i början av sin bok:

"Till dem som strävar efter att vara goda medmänniskor och som ofta lyckas, någon gång misslyckas, men aldrig ger upp.



Jag är nu i en period av funderingar och tankar kring livet, meningen med det, och betydelsen av att vi är goda och sanna mot oss själva såväl som mot andra. När jag var till biblioteket och hittade Stefan Einhorns bok "Medmänniskor" tänkte jag att det nog var meningen att jag skulle gå dit just den dagen. Jag gör det inte så ofta, och många gånger blir böckerna inte ens lästa, dessutom returneras de alldeles för sent. (dålig ovana) Men där i den snurrande hyllan plockar bibliotekarien in nya intressanta böcker med jämna mellanrum, kanske bara för just mig? ;)

Jag är ju så lat och bekväm att jag sällan söker i hyllorna, utan bara i den snurrande ställningen som finns bredvid utlåningsdisken. Trots att vi har ett litet bibliotek blir jag ofta förvånad över hur mångsidigt urval det har, ofta,ofta, hittar jag böcker som för mig är intressanta, de slukar jag i ett nafs. Denna bok är en sådan bok, intressant,lättläst och tankeväckande, en bok jag verkligen kan rekommendera.



"Om det inte är min uppgift att vara medmänniska-vems uppgift är det då?"




"Om jag inte tar vara på mig själv,
vem skall då bry sig om mig?
Men om jag enbart tar vara på mig själv,
vem är då ja?"
Hillel




Stefan skriver vidare:

" En enda handling kan göra skillnaden i en människas liv.
En enda medmänsklig gärning kan betyda allt.
En så stor makt över en annans liv kan vi ha.
Ibland återgäldas en medmänsklig gärning på ett direkt sätt, ibland inte.
Goda gärningar har en tendens att gagna den som utför dem, men exakt hur och när- det vet vi inte. "










Här är annars den bok som inspirerade mig när jag valde namn till min blogg.
Boken har jag aldrig läst, men jag har ofta tittat på den i bokhyllan, på något sätt har den en dragningskraft. Den är skriven av Edith Piafs halvsyster, Simone Bertreaut. Simone skrev boken om Piafs liv, Momone handlar om Simones egen barndom och uppväxt. Kanske är det dags att läsa den nu?










Till sist visar jag en helt annan typ av bok som jag hittade i samma snurrande hylla:
"Vart tog den söta lilla flickan vägen", skriven av Åsa Lantz
Läser sällan spänningsromaner, har inte läst Lanz tidigare böcker, men tänkte pröva på denna.









Ha en fortsatt trevlig helg du som tittar in
Marianne ♥

3 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Gillade att läsa allt det där! Själv har jag läst Alkemisten av Paulo Coelho under helgen. Djup, men givande. Njut av din vandring i böckernas värld! ♥

Nette Cecilia sa...

Hörde idag Björn Ranelid på radion, han har ju så många vackra ord att säga,bla sa han den kortaste vägen som finns är den mellan hjärnan o hjärtat.Stefan Einhorn är också en bra författare,kram Nette

Malin - Ebbas änglar sa...

Många kloka ord från Stefan Einhorn. Tack för lite bra lästips, själv älskar jag deckare & läser just nu "Kvinnorna på stranden" av Tove Alsterdal. Spännande!

Tack för gulliga kommentarer hos mig, ha en fortsatt fin sommar ",

Kram Malin