fredag 27 januari 2012

Värmande pyssel

Jag är periodare, det gäller nästan allt (dock inte alkohol).Om och när jag handarbetar, gör jag det med besked. Just nu går stickorna varma, de har de redan gjort i ett par månaders tid. Har förärat sambon, lillebror, pappa samt svågern med varsin mössa, alla har egen text. De har varit i flitig användning har jag märkt, det är glädjande. :)

Äldsta dottern skall få ett par "uppstickare" i vackra färger, håller just nu på med ett par vantar i samma garn. De naturvita är stickade efter beskrivningen som jag hittade hos Lyckoslanten, det är än så länge hemligt vem som skall få dem.
Har försökt länka till både Lyckoslanten och Blossom, men av nån anledning får jag det inte att funka, tips?

Hittade en skylt som passade perfekt på garderobdörren, den med ett fult överspacklat hål på. Var en runda till stan för ett par veckor sen, besökte Blossom där det fanns massor med nyheter. Vårens prylar hade just kommit, en stor del av dem ännu ouppackade, blir nog att ta en titt igen i hopp om att hitta något fint.

Hemma har det hänt mycket i inredningsväg, nya soffor, nytt bord, nya kuddar osv. De senaste "nackkuddarna" gjordes av en gammal madrass, hittade ett passande tyg som jag tycker är fint.

Hos en bloggvän såg jag bilder av ett påbörjat lapptäcke, har själv gjort ett liknande. Meningen var att en liten gosse skulle få den, men ibland blir det inte som man tänkt. Åren gick, i höstas hittade jag det halvfärdiga och övergivna täcket. Nu är de färdig och får pryda sovrumsväggen.


 Hos mina föräldrar är det stora förändringar på gång: de har köpt en lägenhet dit de tänker flytta inom kort. I samband med städning i uthuset hittade vi många rariteter, bla. dessa skoläst som min farfar lär ha använt. Man blir ju nog lite nyfiken, undrar om det finns möjlighet att lära sig tillverka skor? Skulle vara intressant.


De senaste två veckorna har vi haft sonen boende hos oss. Han är skoltrött och behöver en paus. Det är inte lätt att vara 17 år och inte riktigt veta vad man vill, jag hoppas att även han snart hittar något intressant att sysselsätta sig med. Han hjälper morfar med renoveringen av lägenheten ibland, annars är han "sällskapsdam" åt Kajsa. Jag jobbar en del, men har många lediga dagar per månad, vad är väl bättre än det nu när handarbetsperioden pågår.


Ha en skön helg!

Marianne

6 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Roligt att få kika in här ibland.
Nackuddarna var ju en god ide. Jag borde göra likadana för ibland vill man ju bara slöa mot något.
Solskensdag här i dag, jättebra med lite ljus. Ha det gott.

Nette Cecilia sa...

Skomakarlärling går det väl att börja med , då du länkar ,markera adressen högst upp i rutan ,högerklicka ,kopiera adress ,sedan tillbaka till bloggen ,klicka på länk oppe i inläggsrutan ,skriv in i rutan som kommer upp vad som ska stå i texten ,klicka sedan på adressfältet ,högerklicka o kopiera adressen ,tror att jag sagt rätt nu ,,trevlig helg ,Nette

Creative Momone sa...

Nette: det funkade ju med länkarna i alla fall, det gjorde det inte när man förhandsgranskade texten.

Lyckoslanten sa...

Så flitig du är! Gläder mig, dessutom om man kan tipsa.
Jo, det där med länkning fungerar inte när man förhandsgranskar.
Ha en fin helg! ♥

Snäckskalsdalen. sa...

Du gör så många fina saker hela tiden! Täcket på väggen är underbart! Dom andra sakerna också!
Agneta kram

Lisbet sa...

Du är i full gång med allt möjligt. Fin mössa. Har du "skrivit" namnet med kedjestygn?
Sockorna är också fina och färgglada!
Mycket inspirerande inlägg!
Ha så bra i veckan!