tisdag 7 januari 2014

Kajsa väntar gäster

Vi hade bjudit hem husets förra ägare i går, ett trevligt par på 80+. De anlände i god tid, överräkte en fin blomma och tackade för inbjudan. De var så glada över att få se sitt gamla hem i ny skrud, tyckte vi hade lyckats med vår renovering.


Vi hade en trevlig pratstund över en kopp kaffe och något sött till. Nog är det ju så att fast man närmar sig de femti kan man konstatera att gammal ät äldst. Vilken livsvisdom och vilket lugn de äldre i vårt samhälle har. Det diskuterades hur världen såg ut förr, varför vi stressar så i dag, hur de fick slita hårt för brödfödan i sin ungdom. Jag frågar mig vad som gått snett i dagens konsumtionssamhälle.

Tror nog att folk var lyckligare förr, tog dagen som den kom, hade inga större krav. Nu ska det vara märkeselektronik, -kläder, det ska resas till världens alla hörn, lyckan ska jagas till varje pris. Varför är människan aldrig nöjd?

Om jag får leva önskar jag mig en bra ålderdom, förnöjsamhet och tacksamhet över det jag fått i livet. Att jag kan glädjas åt det lilla i vardagen och kunna glädja mina medmänniskor.


Marianne

2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

God fortsättning!

Det du skrev tycker jag var så där väldigt bra - jag håller med om vartenda ord. Så få är nöjda. Jag känner mig lyckligt lottad som tycker att jag har det så bra, jag känner faktiskt tacksamhet varje dag jag får vara med och vara frisk och rask. Sen går det väl upp och ner ibland, men så ska det vara, tycker jag.

Agneta kram

Nette Cecilia sa...

Håller med dig ,kan inte förstå detta farande fram och tillbaka ingen förnöjsamhet ,kram nette