måndag 16 augusti 2010

Mat för hälsan

Nu när vi fått hem vår vegetariandotter skall hon tillsammans med sin mor försöka sig på raw food eller levande föda. Det innebär att maten inte får upphettas till mer än 42.5 grader, det för att alla vitaminer och enzymer skall bevaras. Nu hoppas jag att jag skall få ordning på min krånglande mage som länge vållat mig problem, läkarbesöken har inte gett mig annat än mediciner som hjälper för stunden.





Gårdagens lunch blev början på något nytt hoppas jag. Även om man ju inte helt kan övergå till denna diet, så kan man ju tillämpa den med annan hälsosam kost. Kanske resten av familjen blir lite inspirerad, jag hoppas att även de låter en och annan grodd slinka ner.





Beställde två böcker med recept och tips, båda på engelska, från Adlibris. En svensk bok är på kommande så jag får lov att bevaka den tills den kommer ut. Nu blir det att laga smoothies och annat smarrigt, och är det nån som läser detta som har tips och recept så vore jag tacksam.

Bilden från nätet

Får kila iväg till affären för att inhandla lite ingredienser, det gäller ju att planera i förväg så att man har något i skåpen när det är så dags.
Ha en skön vecka alla
Marianne ♥

6 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Hoppas du håller oss uppdaterade hur det går. Smoothies börjar jag dagen med, men det andra blir krångligt att genomföra i praktiken.
Ha det gott i veckan! ♥

Ewa`s Galleri sa...

Lycka till,ska bli spännande och höra hur det går
Ha en riktigt bra vecka

Mycket annat & lite betong sa...

Kan det vara gott!? Det ska bli spännande att höra hur det går.

Vilken fin båttur med fina skärgårdsbilder. Finns det något bättre?

Trevlig helg!
Agneta

Black Iris sa...

Ojojoj, säger jag också. Detta är en djungel.
Ungdomarna som sommarjobbar hos oss är många av dem både vegetarianer och veganer.
Grönsaker är ju jättegott men jag har svårt att tänka mig ett liv helt utan kött.
Lycka till i alla fall

Kram Maidi

Creative Momone sa...

Jag tänkte ju inte att jag skall bli vegetarian!! Försöker bara ha en hälsosammare livsstil en tid för att se om magen mår bättre. Gör mina egna kombinationer, klarar inte av att vara så jädrans strikt, men man kan ju försöka lite i alla fall efter alla sommarens goda måltider och drycker. Äter nog kött, men helst fisk och kyckling, de är mer lättsmälta. Några tråkiga dieter med bara sallad och vatten tänker jag inte ge mig in på, gott ska det vara :))
Ha en skön helg alla
Marianne

Käranån sa...

Vilket smaskigt dukat bord du visar. Själv slutade jag med alla mjölkprodukter för 2 år sen ( är inte lactosintolerant )och mår mycket bättre tack vare det, har inget pålägg på smörgås, bara grönt och det går hur bra som helst. Det är bra att pröva sig fram och se vad som passar, man behöver ju inte sluta med allt, ta ett steg åt gången så känns det inte så svårt. Man måste ju få unna sig nåt gott ibland! Hoppas din magen blir bra!