torsdag 28 juni 2012

Åland del 2

Lite souvernierer måste man ju alltid få, så även denna gång. Ser kanske ut som att vi inte gör annat än dricker viner och shottar, hahhaaaa....nej så är det nog inte. Jag älskar glas av alla de sorter, drömmer om ett fint vitrinskåp att ha alla våra glas i. 
Denna gång köpte vi vinkrus ála Judys keramikhennes produkter är ju välkända. Har en tekopp från tidigare, tänkte att vi skulle köpa fler i den serien, men blev förtjust i krusen så vi satsade på dem i stället, fyra stycken blev det. Skulle ha kunnat köpa många fler, men de är nog inte så billiga så det blir att komplettera en annan gång.

När vi besökte Sjöfartsmuséet hittade vi shotglas med maritimt tema, luktade tom. tjära. Krusen och dessa glas tar vi nog med till sommarstugan, kommer väl till pass när det blir bjudningar.


Snapsglas med Ålandsflagga
Av min man fick jag en ring i åländsk design föreställande en råbandsknop. Guldviva i sjökvarteret är affären där du hittar fina silversmycken. Tyvärr är bilden inte så fin, ser mest ut som att det är en massa damm i asken, men om du klickar på Gulviva-länken kan du se den i en finare version.

Ring råbandsknop
Till sist vill jag visa ett collage av bilder tagna i Björsboda på Föglö. Där tillbringade min man sina barndomssomrar. När bilderna togs var det regnigt och grått, hade önskat att vädret hade varit fint så att vi kunnat gå och se oss omkring lite, men det får väl bli en annan gång.

Svärmors barndomshem på Föglö
Idag blir det att byka kläder, kanske ska jag tvätta några fönster också. Handarbetslusten kom som ett brev på posten när vädret blev lite sämre, ska nog sticka en stund innan jag ägnar mig åt hushållssysslorna, måste ju prioritera. ;)


Ha en fin torsdag!

Marianne

4 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vackra saker ni köpte ,ringen är ju superfin ,kram Nette

Lisbet sa...

Jag tänkte precis lika! Det blir lite handarbete som huvudsak i dag, tack vare vädret. Hinner jag med ngt "annat klokt" så är det bonus!

Fina bilder från Åland.
Jag var där i somras på cykelsemester. Verkligt fina cykelleder det finns där och härliga landskap. Rekommenderas!

Ha en fin vecka!

Lyckoslanten sa...

Äntligen fick jag tag i mera Åland hos dig!
Så mycket du får uppleva i ditt liv nu!
Handarbeta är inte fel i det här vädret! Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka mysiga fina saker och miljöer!
Ser helmysigt ut.
Agneta kram