onsdag 29 september 2010

Höstfägring

Nu är hösten som vackrast tycker jag. Här i Finland kallas färgprakten för "Ruska", i finska språket använder man benämningen "ruskafärger" när man avser de gulbruna och röda höstliga nyanserna.

För ett par höstar sen var jag på en veckolång resa till Äkäslompolo i finska lappland, då fick vi uppleva den vackra natur som bara lappland kan erbjuda.
På första bilden ser man början på en stig uppför Kesänkitunturi, en stigning på 517 m så brant att den kallas "pirunkuru", översatt "djävulsskåran".



Här är vi på väg mot ett annat fjäll tidigt en morgon, ser ni dimman?
Det var lite tveksamt om vi kunde stiga till toppen, just pga dimman, men som tur hade den skingrat sig när vi kom fram.




Här ser man ut över sjön Pakasaivo. Klippväggarna är 50-70 meter höga och vattendjupet åtminstone 60m. Det berättades för oss att förr, när gamla människor känt att de gjort sitt, var färdiga med jordelivet, gick de hit och kasta de sig nerför branten.







Nog finns det mycket sevärt i vårt eget hemland och en höstvandringsresa till lappland ingår i mina framtida planer.


Bilden nedan är tagen i Vasa, från en balkong hörande till dottern och hennes pojkväns lägenhet.
Att sitta på en inglasad balkong och dricka sitt morgonkaffe och få se allt det vackra är inte fy skam, som sagt det finns mycket vackert runt hemknutarna.





Med dessa bilder önskar jag dig en fin onsdag.

Marianne

7 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Härliga fjällbilder. Har varit till Äkäs endast en gång och även då var det jättevackert.

Lyckoslanten sa...

Härliga bilder, speciellt den nästsista! Jag har aldrig upplevt ruska i eget land, bara på svenska sidan och hoppas få något litet av den varan när vi korsar det landet om tre veckor.
Oj vilken vacker utsikt dottern har! Njut av veckan! ♥

Lisbet sa...

Härliga bilder! Jag har också vandrat uppför och nedför de där fjällen ett antal gånger. Du har så rätt, det finns mycket vackert att se på i vårt land.
Utsikten känner jag också igen! :)
Världen är liten. Och vacker!

Gugis Pärlor sa...

Lappland är så fint året om. Där finns så mycket att upptäcka i naturen. Din dotter har en strålande utsikt från balkongen!

Kram gugi

lyckobo sa...

Kan tänka mig att ruska är en mäktig syn i Lappland, det har jag aldrig fått uppleva...ännu..!

Otroligt fin utsikt från balkongen, där kunde man bra bo!!!

Ha d bra!

Huset vid ån sa...

Åh, Vilka underbara bilder du bjuder oss på! Visst är hösten en vacker årstid....

Kul att du ville delta i min lilla utlottning!
Kram Therese

Black Iris sa...

Vilka härliga bilder från Finska Lappland.

Maidi