torsdag 9 september 2010

Höstvitaminer

Häromkvällen var maken och jag en sväng med båten, på jakt efter havtornsbär.
Vi hittade lite, dels finns det lite i år, dels hade andra hunnit före oss. Plockade dock
en liten mängd av dessa vitaminbomber, bra att ha i frysen i vinter.
Passar till drinken, som kräm eller soppa.






Samma kväll fick jag hem min beställning av broccoli, flera kilo faktiskt. Bara att förvälla och frysa in, gott till pajer och soppor.







Äpplen hade jag köpt samma dag, det egna trädet ger ju bara ett äpple i år. Nu blir det att koka äppelmos.




Hösten bjuder på sitt allra bästa väder, lingonen borde bli plockade. Det finns massor att göra, att förbereda inför vintern. Jag älskar hösten, dess färger, lukter, den rena luften.

Njut, ha en skön dag
Marianne

10 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Ja visst är hösten underbar och man kan gå ut och plocka vitaminer i det fria, lyxigt. Och broccoli är urgott. Och nyttigt.
Agneta kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är full fart på höstaktiviteter hos dig, just havtorn har jag aldrig smakat. Broccoli och äpple är gott och ha, fina äpplen du fick tag i. Härliga höstfoton, bären har en läcker höstig färg.
Kramar
AnnaMaria

Huset vid ån sa...

Mums, Vad gott det ser ut.....Höstkramar Therese

Marlene sa...

Härliga bilder,havtorn har jag aldrig smakat men ska ju var så nyttiga.Skönt att var i skogen nu,här finns det massor med lingon plockade 7liter igår

Lyckoslanten sa...

Men vad är detta? Jag har ju missat här hos dig. De vackra kaninerna, hjärtan... Duktigt! Visst är hösten alldeles otroligt vacker, blott man hinner med den! Ha en skön kväll! Jag ska på uppdrag föräldramöte! :o)

Vita små hjärtan sa...

Härliga nyttiga bilder!!!
Kram Agnetha

Nette Cecilia sa...

Vackra nyttiga bilder,Kram Nette

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Vad spännande att plocka havtornbär
undrar hur det smakar.
Kram Anette

Gugis Pärlor sa...

Jag planterade ifjol egna havtornsbuskar men de är så små ännu att det blir inte många bär. Kollade faktiskt in dom ikväll och tänkte att de få bären ändå motsvarar flera tiotals kilo apelsiner vad gäller c-vitaminintaget. Inte illa!

Ha det bra!

Kram Gugi

Ewa`s Galleri sa...

Visst är det härligt med höst och alla grönsaker,bär ,frukt och svamp
Ha en riktigt skön helg